En sammanfattning från min VFU (verksamhetsförlagd utbildning)

Att förankra en demokratisk värdegrund i skolan

 

Det man kan se i skolan är att införandet av en demokratisk värdegrund är ett livslångt pågående projekt som har ofantligt många inkörsportar. Där jag nu har tillbringat mina tre veckors arbetsförlagda utbildning har man lagt mest fokus på elevens trygghet och självkänsla. För att själv våga ta ställning i olika frågor är det många andra saker som måste jobbas in först. För det första jobbar man med att öka tryggheten i klassen, utan trygghet vågar inte eleverna ta ställning i olika frågor utan härmar bara varandra för att inte sticka ut (personlig kommunikation, 2009-10-12). Här gäller det att få upp elevens självkänsla eftersom högre självkänsla också leder till att man inte behöver hacka ner på andra för att må bra själv. Detta leder i sin tur till ökad respekt för sig själv och för andra. Här jobbor man bland annat med de såkallade ”Kompissamtalen” i stor och liten grupp. Där pratar man om bra och dåliga saker som hänt i klassen och det delas ut ris och ros. Man tilldelas en ”hemliga vän”, där ska man i smyg vara extra trevlig mot någon som man inte brukar umgås så ofta med. Man kan till exempel hjälpa någon med matten eller hålla upp dörren till matsalen. Man försöker också att så ofta som möjligt komma ut på små utflykter där man kan arbeta med samarbetsövningar av olika slag för att eleverna ska få mer förtroende för varandra

 

Det andra som man lägger stor fokus på är konflikthanteringen. Det uppstår dagligen ett flertal situationer som behöver diskuteras och redas ut för att inte eleverna ska hamna i bråk med varandra. De har till exempel fått en ny skateboardramp på skolgården och den har varit orsak till många konflikter mellan både elever och lärare. Vem får åka? Får man cykla i rampen? Hur många får vistas i den samtidigt? Får man springa i rampen? Första veckan rampen stod på gården hände ett flertal incidenter som skulle kunnat orsaka allvarliga olyckor och den orsakade även stor osämja bland eleverna. Här kallade man genast till ett krismöte där lärare tillsammans med elever diskuterade igenom problemen och de kom gemensamt fram till att de behövde regler för rampen. Reglerna sattes alltså av eleverna själva med enbart lite ledning av lärarna och detta ledde till att rampen inte längre är något problem. De som vistas i den har ju själva bestämt reglerna och de hjälps åt att följa dem och påminna varandra om dem (personlig kommunikation, 2009-10-20).

 

Hur den demokratiska värdegrunden ska införas i skolorna måste personalen på varje skola komma fram till. Det finns inget gemensamt knep som funkar för alla skolar. Detta är en skola där segregationsproblemet lyser igenom allt annat och det måste tas hänsyn till.


UPP

Idag ska jag och gumman gå på bio det blir den nya filmen från Pixar UPP. Ska bli riktigt roligt. Jag har valt en soffa längre bak i salongen=) Sen blir det lite popcorn och läsk, låter som en super em!


En vacker dikt av Nils Ferlin

Vissa tror att kärlek bara är varma känslor
Men det är inte sant
Kärlek är inte bara rosor, kramar, choklad och pirr i ditt hjärta
Nej
Jag lovar
Jag har själv blivit sviken
Jag har själv varit där
Jag har själv känt den smärtan
Den smärtan att vara kär…



Superhelg=)

Har haft en supertrevlig helg med Joline och Cissi. Det har varit kinamat, vin och skojlandet! Älskar er tjejer! Men saknar även min älskling som var kvar i dalarna över helgen.

 

 

 

 



























Blev jättenöjd!

Tonade mörk, mörk brunt, nästan svart fast en varm färg. Sen klippte vi upp ganska mycket och tog bara nån cm på längden, så blev det lite lugg också! Är så nöjd!Nu måste jag tillbaka till pluggandet! PUSS


RSS 2.0