Onsdag...

Så har det helt plötsligt blivit onsdagskväll, det är helt otroligt vad tiden rusar när man har roligt. I lördags så var vi på kalas hos Emmas Cayenne som fyllde tre år och Joline var utklädd till indian. Hon var supersöt och det var Cayenne också, hon var nyckelpiga=) Det var massor av barn och de tjoade och lekte rövare i flera timmar, sen blev det fika med en jättefin tårta som Emma hade gjort själv (fast den såg verkligen ut att komma från ett konditori), du kanske ska hoppa in i bageribranschen Emma!

Efter tårta och lek blev det dags för fiskdamm och det fick verkligen ungarna att gå upp i taket, man kan säga att det var verkligen skönt att gå hem sen vid sex på kvällen. Ja vi gick hem!  Som ni vet så har vi ingen bil nu, så på en vecka har jag gått ner ett kilo, snacka om att man var lat innan=) Man känner sig nästan naken utan bil, det är liksom något som fattas.

En bil har jag verkligen saknat i veckan. Jag och Emma samåker ju till skolan varje dag och i regel så är det alltid hennes bil vi använder för den drar minst bensin. De gånger Emma varit tvungen att stanna hemma har jag tagit min egen bil. Som ni vet så är jag utan bil en månad nu och är sjukt beroende av Emma och då är det självklart att det ska gå svinkoppor och löss på hennes barns dagis just den här veckan. Ja inte mer med de, det var bara att fixa skjuts på annat sätt. Jag bestämde mig för att ta bussen, den går bara cirka en kvart före den tid som vi brukar åka i vanliga fall. Jag lämnade in Joline cirka 30 minuter tidigare på dagis och stod fint och väntade på bussen på tisdagsmorgonen. Det var mycket kallt och klockan 07:49 kände jag mig nöjd med att jag strax skulle få kliva på bussen. Den kom inte! Klockan 08:10 dyker den upp och jag kliver på och frågar hur jag nu skulle hinna med bussen till Brunnsvik som skulle gå klockan 08:10 från Ludvika station. Ja eftersom det står på deras hemsida att det finns en bussresa som går mellan Grängesberg och Brunnsvik med ett byte i Ludvika för 35 kronor så ansåg jag att det var deras problem att lösa. Men icke sa Nicke, en lite småfet, kort sak med runda glasögon och stora öron som satt framför ratten i bussen rapade upp att "Det är inte mitt problem, det är såhär på vintern förstår du, du får ringa Dalatrafiken".

Frustrerad och obeskrivligt revanschsugen klev jag av bussen och pulsade upp i snön och hem till telefonen. "Dalatrafiken" svarade en röst som lär ha kommit från en mottligt road kvinna. Jag talade om för henne vad som just hänt och om började knappa på datorn och berätta för mig när nästa buss gick. Jag blev ännu mer förbannad och frågade om det alltså skulle gå till på det här sättet resten av vintern. "Ja de måste ju köra långsammare nu när det är halt", då frågade jag om de skulle betala mitt CSN lån eftersom jag inte skulle kunna ta mig till skolan på hela vintern för att busschaufförerna inte kan hålla kontakten med varanadra och vänta. Jag sa även att de fick FAN ta bort den resan från internet eftersom de inte kan garantera att man hinner med den andra bussen. Vet ni vad hon sa då! "Om jag var du så skulle jag ta en tidigare buss så att jag hade lite marginaler", för det första, det står på deras sida att det finns en resa mellan Grängesberg och Brunnsvik vid den tidpunkten som jag hade tänkt resa och för det andra, är det meningen att jag ska riva upp Joline en och en halv timme tidigare och lämna henne på dagis när inga andra barn är där för att sen sitta och vänta en timme på stationen i Ludvika för att dom inte kan passa sina tider? Är det för halt så får de helt enkelt lägga om tiderna lite så att bussarna har lite marginaler!

I de andra två länen som jag har bott i så går det till på ett helt annat sätt! Är det så att det är en anslutningsbuss och den ena är lite försenad så har de kontakt och väntar på varandra. Är den jättemycket försenad så sätter de in en extrabuss som går den sträckan som folket har missat!

Jag vill bara säga att det är helt sjukt med allt prat om att man ska åka kommunalt, det är dessa incidenter som verkligen bevisar att det inte går att åka kommunalt. Man måste alltså ha bil för att kunna vara säker på att man kommer fram överhuvudtaget!!!

Jag vill även understryka att detta var första gången som jag skulle åka med Dalatrafiken och som det lät på personalen så var det inget ovanligt med likartade incidenter. Jag ringde ju också till skolan och berättade vad som hade hänt och att jag skulle komma senare, på något sätt. Då berättade hon att även de från Smedjebacken hade missat bussen från Ludvika till Brunnsvik, alltså handlar det om fler personer än mig!

En sista sak! Attityds problem! Sitter man på ett kundservicecenter eller kör buss så betyder det att man jobbar med service! Uppenbarligen så visste inte dessa personer hur man behandlar sina kunder, men en liten ursäkt kunde man väl ha fått iallafall? Eller? De måste ha jävligt tråkiga liv eftersom de är så oerhört bittra så de inte ens kan sköta sitt jobb!

Sådär nu har jag fått ruskat av mig en del av den negativa energin som tyngt mig! Nu till lite positivt! I måndags så redovisade Emma, Simon och jag vårat arbete om romantiken och det gick superbra! Det var roligt och givande i from av ökad självkänsla!

Jag är nästan klar med matte b nu, bara ett kapitel kvar sen ska jag borra ner huvuden i c-boken. Helt fantastiskt! Jag som trodde att det skulle bli svårt att hinna med b-boken. Jag tycker mycket om matematik och det flyter på riktigt bra.

Idag hade vi mysstund på svenskan, vi var nämligen bara fyra personer där så vi fick gosa ner i en soffa och lyssna på Christina som läste en novell av Fjodor Dostojevskij för oss, det var jätteskönt!

Lönen kom igår så nu är kyl och frys fulla igen, Joline och jag har precis badat och gjort flätor i håret att sova på så håret blir vågigt imorgon.
  
Ja just det kanske även ska berätta att jag kom tillslut till skolan i tisdags, svärmor körde mig så jag kom bara 30 minuter försent så jag missade inte så mycket!

Nu ska jag mysa ner i sängen med familjen och läsa lite naturkunskap, har redovisning i det imorgon!

Puss och Kram

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja de är helt ortoligt att de är så här.. Helt sjuk! Skönt att du iaf kom till skolan.

Puss o kram

2008-11-27 @ 09:03:10
URL: http://dremas.blogg.se/
Postat av: Jenny

Snart, de hoppas ja med.. Måste snåla med pengar nu.. Jimmy blir arblös om några månader så.. =(

När är du hemma om dagarna?

Puss darl!

2008-11-27 @ 21:53:20
URL: http://dremas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0