Klockan styr våra liv, den är bra, men den har fått för stor makt!


Det är så sjukt med klockan!  Alltså vi lever våra liv efter klockan, det måste ju vara en av dom vanligaste replikerna i dialog: Hur mycket är klockan? Hur mycket tid går inte åt varje dag åt att titta på klockan eller fråga hur mycket klockan är?

Visst, visst, hur skulle vi annars kunna se till att allt blir gjort på jobben och sånt, jag förstår att det är bra att ha någonting att utgå ifrån. Men vi gör ju mer av den än vi behöver. Ta ett exempel: Lördag, skönt jag är ledig, har inget speciellt inplanerat, ska bara ta det lugnt och njuta av helgen. Vad gör man, vaknar, tittar på klockan, går och duschar, tittar på klockan, okej den är tillräckligt för att äta frukost. Man äter, klär på sig och grejar lite, tittar på klockan, hmm 12, ja då kanske det är dags att äta lunch snart då. Lagar lunch, äter och sen lägger sig på soffan och äter lite lunch. Hmm, hur länge har jag legat här nu, sträcker sig efter telefonen och tittar vad klockan är. OJ, 1630 dags att laga middag.....Ni förstår vad jag menar, vad har jag för nytta av klockan en sån dag, varför ska klockan bestämma över min dag?

Nä istället skulle dagen sett ut såhär:
Vaknar på morgonen, hmmm hur känner jag mig, har jag lust att sova en liten stund till eller är jag pigg?
Sen när man känner för det så går man upp, duschar, äter frukost om man är hungrig, gör det man känner för. Äter lunch och middag för att jag är hungirg och inte för att klockan säger att det är dags.

Varför är vi så beroende av klockan även dom dagarna vi inte behöver vara det?

Tänk dom länderna som inte har någon klocka, dom går upp när solen går upp och äter middag när solen går ner och allt dom gör får ta den tid det tar. Jag tror att klockan är ett av våra svåra stressfaktorer i samhället idag, desto oftare vi tittar på klockan blir vi påminda om hur fort dagarna går. Nej, flyt med istället och ta det lugnt, iallafall dom dagarna vi inte är beroende av klockan. Så imorgon så tänker jag skita i vad klockan är och ta allt i min egen takt, för jag har inget speciellt för mig.

Vad tycker ni?

Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Mikael

Håller helt med älskling !

Klockan suger, man ska bara softa och göra saker när man känner för det .

Puss Puss

2008-10-04 @ 14:48:09
Postat av: Jenny

Håller med ja me.. ;)

2008-10-04 @ 16:25:10
URL: http://dremas.blogg.se/
Postat av: mamma

Hej min älskade andra bloggande dotter! Vad jag blir stolt över er, ni skriver så bra och mycke. jag har inte läst Novellen än men ska göra det. Ville bara säga att du har helt rätt ang klockan, men tyvärr är hela samhället uppbyggt efter den. Kram

2008-10-05 @ 16:53:03
URL: http://rebeckafrodin.blogg.se/
Postat av: Beckis

Ja du mamma nu får du också ta och starta en blogg!

Skriva om Hallstavik, Holmens och intriger i Hallsta=)

Bara sätta igång!



Tack för komplimangen, skönt att du inte bara behöver skämmas för oss, hehe=)



Puss&Kram

2008-10-05 @ 19:55:55
URL: http://rebeckafrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0