Mera "Boken på arbetsplatsen"

Idag fick vi se Maria Hamberg tala lite om sitt liv som författare och om hur böckerna som hon har skrivit har växt fram. Det var jätteroligt att höra på och jag känner igen mig själv så mycket när jag hör henne prata om sina gamla mansdominerande arbetsplatser. Hon verkar va en rolig, tuff kvinna och jag ska verkligen läsa hennes nya roman som heter Greklandssommaren. Den handlar tydligen om en arbetarkvinnas liv, ensamstående med barn, hårt arbete för att få ekonomin att gå ihop och en ny kärlek. Jag vet inte så jätte mycket om den förutom att den ska vara mycket realistisk och kärleksfull. Ser fram emot att läsa den.

När hon talat klart så smög jag fram till min svensklärare Christina som pressenterade mig för Maria Hamberg och även för Roine Jansson som har illustrerat akvarellbilder i hennes förra novellsamling några gjorde hålen... Jag fick den boken i födelsedagspresent av Christina (vilket var mycket gulligt av henne). Så Maria Hamberg och Roine Jansson signerade min bok idag och skrev en varsin liten hälsning, jätte roligt att ha, tack!





Maria Hamberg föddes 1954 i ett småbrukarhem i Ångermanland. Hon har bland annat arbetat som svetsare, järnverksarbetare och lastbilsmontör. Hon debuterade 2002 med novellsamlingen På väg till natten som följdes av Några gjorde hålen 2004. Greklandssommaren (2008) är hennes första roman.




Några gjorde hålen. Noveller, dokumenteller, akvareller
Bäckströms, 2004.  Inbunden. Illustrationer i färg av Roine Jansson. Några gjorde hålen, några var sysselsatta med att tillverka det som inte skulle bli. Andra lyfte plåtar från en hög till en annan, eller skruvade fast muttrar dagarna i ända. Den här boken innehåller tjugofem berättelser om kvinnor som gjort osynligt arbete, vad de tänkt och vad som hänt. Maria Hamberg, författare och metallarbetare, låter oss i skönlitterära porträtt träffa kvinnor på verkstäder och järnverk. Hon debuterade 2002 med novellsamlingen På väg till natten. Roine Jansson, konstnär och tidigare gruvarbetare i Dannemora gruva, visar i teckningar och akvareller människorna i deras arbetsmiljö.

Kommentarer
Postat av: christina

Hej Rebecka, vad kul att du gillade inslagen på Boken på arbetsplatsen. Jag ska mejla din blogg-adress till Maria så får hon också läsa dina uppskattande ord. Det stämmer att hon är kul och tuff, en kvinna med humor och stor berättarglädje. Jag ska också ge dig adressen till Föreningen Arbetarskrivare. Det finns en affisch + folder som berättar mer i Bokstugan. / cgg ;-)

2008-10-22 @ 22:28:49
Postat av: Beckis

Ja jätte gärna! Vad kul!

Jag ska kolla affischen imorgon.



Tack för att vi fick chansen att lyssna vi med=)

2008-10-23 @ 00:12:50
URL: http://rebeckafrodin.blogg.se/
Postat av: Maria Hamberg

Rebecka! Va´kul att du skrivit om mej! Om du går med i Föreningen Arbetarskrivare träffas vi säkert igen. Jag är också medlem. Förutom månatliga utskick där alla medlemmar kan skriva, brukar det vara kul att gå på årsmöten. Det är alltid minst en intressant föreläsare.

Maria

2008-10-24 @ 11:16:01
Postat av: Beckis

Vad kul, det ska jag absolut göra. Känner verkligen att detta är en ny dörr som har öppnats och jag känner en stark dragningkraft till den dörren.

Tack!

2008-10-24 @ 13:39:08
URL: http://rebeckafrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0