Hej på er!

Nu var det länge sen jag skrev=) Har haft fullt upp hela jul och nyår, men nu har jag landat och kroppen börjat återhämta sig från den hårda men roliga nyårsafton.
   Som sagt så var vi hos mamma och firade jul, det var mycket trevligt och maten var JÄTTEGOD! Det var faktiskt den första julafton jag firat utan bråk och tjafs med släkten. Alla var på bra humör och allt var perfekt, men ändå frågar man säg vart all julstämning tog vägen? Jag kommer ihåg jularna från min barndom, på julaftonsmorgonen trippade man ner för trappan och kikade samtidigt på alla tomtebilder och glitter som var prydligt uppsatta överallt. Väl nere drog man in den härliga doften av granen och man fick sin första julklapp med fina kläder som man skulle ha på sig på julafton. Det pirrade i magen hela dagen och alla var på bra humör. Man åt och gotta sig och öppnade julklappar när tomten kom. Alla jular såg likadana ut.
   Jag frågade mamma nu på julafton om hon kände mera julstämning när vi var små och det gjorde hon. Men inte heller hon kände någon alls i år. Men varför känner inte jag nån nu när Joline är liten? Varför känner inte mina småsystrar något? Vart har julstämningen försvunnit? Är det den ångest av att julen tuggar hål i plånboken som gör att stämningen försvinner? Eller är det den eviga jakten på bäst och flest julklappar hos barnen som gör att den försvinner? Eller har vi helt och hållet glömt bort vad julen handlar om?
   För mig själv kan jag säga att det är för att åren går så fruktansvärt fort att jag knappt hinner ta ner julgardinerna innan de ska hängas upp igen. Därför känns det som att det är jul så ofta och det gör mig bara trött på julen. Jag kanske skulle börja fira jul vartannat år istället=) Då kanske julstämningen blir djupare? Ja jag vet faktiskt inte.
   Vi hade det iallafall trevligt, det va kul att träffa alla släktingar eftersom jag inte sett dem sen i somras, och även lillasyster kom ju hem från Italien och det var jättekul att höra henne tala om det vackra paradiset=)
   Joline älskade sina julklappar och efter att hon öppnat dem så var det lugn och ro ett tag, sen kom hon och frågade mig vart den rosa hästen va som hon hade önskat sig=) Hehe, ja de kan ju inte få allt de skriver upp önskelistan, tacksamheten på noll=) Hehe, ne hon va riktigt glad över alla andra julklappar, för min skull fick hon många bra presenter av släktingarna. Kläder, massor av kläder, vilket passar utmärkt nu när sparbössan är tom.
   Jag läste även upp en pjäs av Jonas Gardell "Mormor gråter", och det var mycket uppskattat. Vi spelade den som teater på avslutningen i skolan, tyckte den var rolig så jag läste upp den vid julbordet=)
    Så på nyårsafton åkte jag, Micke och knoppen till Hedemora och hämtade Freddie (en kompis från skolan). Sen åkte vi på fest hos Knoppen (Mickes kusin), det var jättekul, han bjöd på smörgåstårta som han pappa bakat. Vi drack öl, snacka skit och hade allmänt trevligt! På tolvslaget stod vi ute och skålade in det nya året, 2009! En väldigt trevlig nyårsafton blev det iallafall!
   Dagen efter var inte fullt så rolig, vakna bakis, Micke spyr, Freddie dygnslut. Vi var iväg och köpte pizza, sen låg vi ytterligare ett par timmar och tittade på tv innan det var dags att sätta sig i bilen och köra hem Freddie igen. Det blev en dödslång resa körande i 70 km/h för att jag var livrädd. Det var glansis och becksvart ute. Så med vår 240 med bakhjulsdrift var det en mardröm!
   Framme i Hedemora var vi in och hälsade på Freddies mamma och jättesöta katt, sen bar det åt hemåt igen. Vi kom hem levande och jag somnade gott, sov i 16 timmar!
   Nu sitter jag här, har precis gjort klart naturkunskapsläxan och ska snart lägga mig och läsa lite. Micke är hos Jocke och spelar Wow (World of Warcraft), fick nyss ett litet mess av honom där han säger att han blivit level 80 vilket är den högsta leveln, så nu är han lycklig.
   Imorgon kommer Joline hem, det ska bli skönt att få träffa henne igen, har saknat henne jättemycket!
   Lägger ut lite bilder här från julafton här!

Önskar er alla en god fortsättning på 2009!!! Puss & Kram


Joline.

 

Kelly, Joline, jag och Melissa.

 


Jag och Joline.


Mamma och jag.



Mormor, mamma och Crille(mammas kille).


Hej tomtegubbar!

 

Micke och Morfar.

 


Syster Kelly och kusin Calle.

 


Syster Melissa och moster Maria.


Micke och jag, julpuss=)



Jag och mormor!



Melissa och morfar.


Mamma och Crille.



Joline blev lite rädd för tomten=)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Visst hade vi trevligt och en massa god mat.Det var underbart att alla barnen kom hem. Men som du sa;vart har julstämningen tagit vägen??

2009-01-07 @ 07:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0