Tjejkväll med Jollan=)

 Hallå! Idag har vi haft en riktig tjejkväll! Micke jobbar eftermiddag så då passa vi på att mysa, baka bullar och leka fotomodeller=) Joline tycker att det är så roligt att gå runt och ta kort, tror hon tog runt 150 bilder ikväll, ja det blir på allt möjligt. Hon fotograferade katten, tv:n, blommorna, sina egna fötter och mycket mer där till.

Bullarna blev jättegoda och hon bjöd ner sina vänner Tom och Andrea på en varsin bulle. Sen lekte dom en stund innan det var dags för att koppla av med lite kvällsfika. Nu ligger hon i sin säng och lyssnar på godnattsaga, jag orkade inte läsa idag så då är det bra att det finns sagor på cd-skivor! Bambi tror jag hon lyssnar på. Det är faktiskt riktigt bra med såna där cd-böcker, vi har en avslappningsskiva för barn och den är mycket effektiv vid insomnings processen!

Imorgon ska vi åka till Borlänge med klassen och gå på Framtidsmuséet, det ska bli jätteroligt! Det är väldigt intressant med universum och planeternas uppbyggnad! Jag ska köra en bil, får se hur det gå i halkan=)

Förövrigt så mår jag mycket bra för tillfället. Det är tufft att plugga nu när jag har Joline hemma varje vecka, men det är underbart samtidigt! Jag ser mig själv som så pass disciplinerad så det här ska jag klara av! Men jag mår bra i mig själv och jag trivs med mitt liv, det är viktigt att man verkligen stannar upp och njuter av stunden när man mår såhär bra! Oftast stressar man ju bara förbi och hinner då inte se de ljusa stunderna och när man väl stannar till då är det för att man har kört fast och känner att livet är piss, vilket man uppfattar livet som svårt och fyllt med motgångar! Vi måste lära oss att njuta av det vi faktiskt har än att hela tiden sträva efter det vi inte kan få!

Någonting som också är viktigt är att berömma sig själv då och då. Nu menar jag inte att man hela tiden ska gå runt och tycka att man är så jävla bra, men då och då när man tillexempel lägger sig på kvällen ta sig en funderare över hur dagen har varit. Berömma sig själv för det man har gjort bra och om man är mogen för det kan man även kritisera sig själv för vad man gjort dåligt, tänka igenom det och se hur man skulle ha kunnat göra för att resultatet skulle ha blivit positivt. Vilket oftast hjälper nästa gång när man sitter i samma situation. Man kan även tacka för det man har och det som är värdefullt för en, inte till nån gud eller nått om man inte är troende då, men till sig själv eller nått annat roligt. Det hjälper dig att uppskatta det du har mer.

Om man inte är mogen för att kritisera sig själv på ett bra sätt så ska man absolut inte göra det! Jag vet hur jag var förut, tryckte ner mig själv långt under skosulorna och tyckte att alla var mycket bättre än mig! Idag när mina automatiska tankar är på en stabil nivå så vet jag att alla människor som är bra på saker har också tagit sig dit på något sätt, alla har sina egna problem även om utsidan speglar något annat. Om man bara har viljan så kan man göra precis vad man vill och bli precis vad man vill. Det gäller bara att våga tro på sig själv, tro att man kan klara det! Kan man det så har man kommit mycket långt med sin självkänsla!

Själv är jag någonstans mittemellan, men det går hela tiden framåt, ibland blir det något steg tillbaka men de flesta går i rätt rikting. Än har jag långt kvar då jag tampas med att varannan dag ha super självkänsla och varannan vara helt på botten med tankar som "nej det skulle inte jag klara av" mm. Men nu för tiden när jag tänker så slår mitt system i hjärnan larm på en gång och så börjar den rabbla massa bra saker om att jag visst klarar det och att jag är stark, måste bara jobba lite hårdare mm. Hehe, ganska kul, ganska schitzo kanske=) Men det är bara att kämpa på, resten av livet, man kan aldrig sluta att jobba med sin självkänsla även om den är bra, den kan sjunka rätt fort igen. Självkänsla är något som man måste underhålla precis som kärleken=)

Puss och kram på er!!

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0