Bekräftelse

Jag är verkligen så bra som alla säger att jag är. Är så dålig på att berömma mig själv men fan vad jag är bra. Första delkursen på universitetet är klar och jag fick vg, det är det högsta man kan få där, de finns inte mvg. Är väldigt stolt över mig själv idag så nu mår jag lite bättre. Är bekräftelse verkligen så viktigt? Måste man inte kunna vara glad även fast man inte får bekräftelse från andra håll. Man ska ju kunna bekräfta sig själv och inte förens då kommer man att kunna uppskatta bekräftelsen som andra ger en.

Pratade med min kära mamma idag och hon berättade att om en psykolog som hade sagt såhär: "Vi måste sluta att fråga oss själva om vi är lyckliga och bara försöka att hänga med istället". Alltså när jag frågar mig själv om jag är lycklig så hittar jag genast alla brister och blir deprimerad. Man ska istället bara försöka att hänga med så kommer lyckan automatiskt. Det låter mycket troligt att det är så, men om man har en hjärna som min som hela tiden reflekterar och analyserar allt man gör och hör, hur kan man då låta bli att tänka på om man är lycklig. Alltså ska jag gå omkring och tänka på att jag inte ska tänka på om jag är lycklig eller ej så kommer tankarna automatiskt att gå till ursprungsfrågan "Är jag lycklig?". Eller? Hur lätt är det att manipulera sin egen hjärna? Värt ett försök i alla fall.

Det hjälper verkligen mig i mitt tänkande att skriva om mina tankar. Se blir liksom mer lättåtkomligt då och förhoppningsvis så leder det till att jag kanske kan börja omarbeta dem.

Saknar verkligen Brunnsvikstiden där jag mådde så otroligt bra med alla vänner och fantastiska lärare. Måste åka och hälsa på snart igen och sno med mig lite positiv energi!

Idag var jag på Mikaelskolan och arbetade. En av mina elever gav mig en liten present, så gullig. Till den hade hon skrivit ett kort, jag citerar: "God jul och gottnytt år. Hoppas att vi ses snart igen. Du lär bli den bästa fröken någonsin! Många kramar från Lisa". Det värmde verkligen, supermysigt!

 

KurserHp BetygDatum

Pedagogik med didaktisk inriktning I

30.0

 




Lärares arbete och skolans demokratiuppdrag

(10.5)

 

VG

2009-11-06

Summa:

10.5 högskolepoäng

 

Får väl börja med något sånt här för att distrahera tankarna=)

 


Kommentarer
Postat av: cgg

Grattis Rebecka, du ser att det omdöme du fick av oss lärare på folkhögskolan stämmer! Kul! Tänk på Edith Södergrans credo: "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är!" Viktigt att tänka på för oss alla när man ibland hamnar i tvivelsmål. Varma hälsningar cgg ;-)

Postat av: Becka

Tack! Det är ett mycket klokt citat!

Jag vet egentligen att jag är bra men jag vet inte varför man tvivlar=(



Saknar er supermycket! Måste hälsa på er innan ni får jollov!



Kram

2009-11-30 @ 19:53:38
URL: http://rebeckafrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0